Hip Hop Tarihi
Hip Hop'un Kökleri
Hip Hop'un kökleri 1970'lerin başlarına kadar gider. New York gettolarında Black Spades adında bir çete. Bütün şehir değişik çeteler tarafından ele geçirilmiş durumda. İşsizlik, şiddet ve uyuşturucular hayata hakim. Her semt neredeyse büyük bir çetenin kontrolünde. Black Spades'in de her semtte üyeleri var ve Bronx'un hakimi onlar. Grubun o zamanlar lideri şimdi herkesin tanıdığı Afiraka Bambaata.
Çete üyesi olan gençler bir semtten diğerine zor gidebiliyorlar ve birbirlerini vuruyorlar. Bambaata, iki yakın arkadaşının ölümünden sonra 1974 senesinde işte böyle bir ortamda kuruyor şiddet karşıtı Zulu Nation organizasyonunu. Televizyonda gördüğü Afrikalı Zulu Savaşçılarından etkilendiği için, yeni organizasyonun ismini Zulu Nation koyuyor.
1970'lerin sonuna doğru Afrika Bambaata' nın yanında Hiphop' un doğuşunda katkısı bulunanlar sadece dj'ler değildi. Bir çok graffiti ve Break Dance sanatçısı da vardı.
O zamanın ve halen çoğunun aktif olduğu Oldschool rap, graffiti, break dance sanatçıları şunlardı: Dj Kool Herc, Blade, Grand Wizard Theodore, Futura 2000, Rock Steady Crew, Cold Crush Brothers, Grandmaster Flash & the Furious Five, Seen, Grandmixer DST, Dondi, Quik, Lee, Treacherous Three, Dj Hollywood, Fab 5 Freddy, Kurtis Blow, Lady Pink, Busy Bee, Double Trouble, Kool Dj Red Alert & Soulsonic Force.
O zamandan bu yana şiddet ve uyuşturucuya karşı olan Zulu Nation'un felsefesi hala etkisini gösteriyor.
HIPHOP TARİHİ |
Hiphop' un doğmasında funk, soul ve jazz' in etkisi büyük. Özellikle James Brown, Sly Stone, Parliament Funkadelic, Isaac Hayes ve Last Poets' in yaptıkları sonradan Hiphop' u çok etkiledi. Bu soundlara başka türlerin (Reggae, Latin, Rock, Elektro) karışmasıyla, bir getto kültürü olan Hiphop doğdu. Hiphop' un en büyük öncüsü Kool Herc sayılır. Jamaica' dan gelen Kool Herc, Dj kültürünü ilk kez New York' a getirdi. Herc, kurduğu Sound System' de ilk kez başka parçaların break beatlerini kullanmaya başladı. Bu dönemlerde 70' li yılların moda müziği olan diskonun getirdiği bir bıkkınlık vardı. O zamanın büyük öncüleri Afrika Bambaata ve Grand Master Flash çaldıkları müziklerde ritmi durdurmadan geçiş tekniğini yarattılar. İlk piyasa hiti, 'Sugar Hill Gang' ten Rapper's Delight 1979 da çıktı. Bu hitin yaratılmasında en büyük etken Sugar Hill Recordings' in sahibi Silvia Robinso' dur. Aslında ekip diskolarda kapı bekçiliği yapıyordu. Müzik ise Chic' in hit parçası olan 'Good Times' tan alınmış samplelarla oluşturulmuştu. İşin iç yüzü daha ilginçti çünkü sözlerin bir kısmı Grand Master Caz' dan alınmaydı. 1981' de Grand Master Flash' den ilk baba hit 'The Message' piyasaya çıktı. Parçayı old skool rapper Melle Mel söylüyordu. Sözlerin içeriği ise getto yaşamına başkaldırıydı. Bu parçanın çıkmasından önce Afrika Bambaata' nın kurduğu Zulu Nation yavaş yavaş sesini duyurmaya başlamıştı. Pozitif bir çete olan Zulu Nation, Bronx' tan çıkıp tüm New York' a yayıldı. B-Boy' lar ise New York metrosunun vagonlarına graffitiler yapmaya başladılar. Dönemi en meşhur graffiticilerinden Rammelzee, Futura 2000, Fab 5 Freddy bile müzik yapıyorlardı. Bu dönemden sonra megahit 'Planet Rock' çıktı. Bu single 1981' den beri basılıp satılmaktadır. Bu parçada Afrika Bambaata melodi olarak Kraftwerk' in Trans Europa Express' ini kullanıyordu. 1983 yılında gösterime giren Wild Style adlı kült hiphop filmi, Graffiti ve Break Dance' ı dünyaya tanıttı. Gençler arasında Break Dance bir salgın gibi yayıldı. Bütün dünya Break Dance sayesinde Rap dinlemeye başladı. Derken ilk kez bir caz sanatçısı, Herbie Hancock, 'Rock It' adlı bol scratch' li hiti yarattı. Bu single2 da scratch' leri Grand Master DST yapmıştı. Rap müziği 86 yılına, yan Run Dmc' nin çıkmasına kadar müzik piyasasında fazla önemsenmiyordu. Grubun ilk mega hiti, 'Raising Hell' albümünden 'Walk This Way' di. 80' lerin ortasına geldiğimizde gördüğümüz en önemli olay Russel Simmons ve Rick Rubbin tarafından DefJam Records' un kurulmasıdır. Şirket il single olarak T LA Rock' ın 'İts Yours' unu çıkardı. Sonra LL Cool J, Beastie Boys ve Public Enemy ile devam ettiler. 1984' te ilk kadın rapper Roxanne Shante çıktı. O dönemlerde Roxanne Shante' nin prodüktörü Marley Marl' in yaptıkları New Skool için yol gösterici çalışmalardı. Özellikle Marley' in Juice Crew' unun elemanları Big Daddy Kane, Kool G Rap, Biz Markie ve Master Ace bunlara örneklerdir. Los Angeles yani West tarafında ise Ice-T, Dj Afrika Islaam ve Dr. Dre' nin World Class Wreckin Crew grubu Hiphop' un köklerini atmaya başladılar. Bu dönemin en hit albümleri şunlardı: Whodini - Whodini 1983, Run Dmc - Run Dmc 1984, LL Cool J - Radio 1985, Schooly D - Saturday Night 1986, Eric B & Rakim - Paid in Full 1986, BDP - Criminal Minded 1987, Public Enemy - Yol Bumrush The Snow 1987, Jungle Brothers - Straight Out the Jungle 1987. De La Soul' un Three Feet High & Rising albümünden sonra sitilde değişmeler başladı. Bu grup türünün dışında farklı sample' lar kullanarak rap' i özgünleştirdi. Albümün prodüktörlüğünü Prince Paul yapmıştı. Prince Paul, Stetsasonic' in Dj' iydi. 1988' de Public Enemy' nin 'It Takes A Nation of Millions To Hold Us Back' çıktı. Bu albümle piyasa sarsıldı. Rap tarihi bu kadar sert bir albüm görmemişti. Albümün ilk single' ı 'Rabel Without A Pause' oldu. Böylece Hiphop' ta Black Power diye adlandırılan zenci hareketi dönemi başladı. Public Enemy bu albümle Rap' in sadece parti müziği olmadığını, bir felsefe ve sosyal hareket olduğunu gösterdi. Bundan sonra hayran kitlesi kendine göre müziği kanalize etti ve politikaya girdi. West tarafında ise NWA' nın Straight Outta Compton piyasaya çıktı. NWA ilk kez er stilinde tavır sergileyen gruptur. Public Enemy ise 1989 yılında Fear Of A Black Planet adlı albümün sürdü piyasaya. Albümün politil içeriği ve görüşleri yüzünden çok tepki aldılar. Aynı tarz müzik yapan X-Clan, Boogie Down Production, Poor Righeous Teachers, Paris ve Brand Nubian gibi gruplar piyasa girmeye başladılar. Ancak çoğu plak şirketleri tarafından baskı altına alındılar ve kontratları iptal edildi. 90' lı yıllara gelindiğinde ise Gangstarr, A Tribe Called Quest ve De La Soul yeni rap standardının öncü grupları oldular. Söz olaral daha yumuşak ama herkese hitap edebilecek kadar bilinçli sound olarak daha jazzy olan bu gruplar Hiphop' u büyük kitlelere ulaştırdı. Brand New Heavies gibi gruplar canlı enstrümanların üzerine meşhur rapperlarla beraber çalıştılar. Artık Hiphop' u her tür müzik dinleyen insan anlamaya başladı. Dönemin önemli albümleri şöyle sıralanabilir: Ultra Magnetic Mc's - Critical Beatdown 1989, JVC Force - Doin Damage 1989, Gangstarr - No More Mr Nice Guy 1989, 3rd Bass - Cactus Album 1989, A Tribe Called Quest - Paths Of Rhythm 1990. Bu tarihten sonra rap türlere ayrılmaya başladı. Mesela Oldskool, Newskool, Miami Bass, Nextskool, Gangsta Rap gibi... Öteki türler de rap ten gittikçe artan oranda etkilenmeye başladı. Mainstream denilen genel piyasadaki müzik aletlerinden, yapılan müziğe kadar her şey içinde rap' ten bir parça barındırmaya başladı. |